Related Posts with Thumbnails
Buy Tupperware

Saturday, December 5

Hapus Jerawat Guna Timun



Seperti kita sedia maklum, perubatan alternatif adalah menggunakan ramuan semulajadi yang mana ianya mudah didapati dan kos yang dikenakan bersesuaian dengan jenis rawatan yang dijalankan. Posting kali ni, saya nak share sedikit petua mengubati jerawat dengan menggunakan timun.


Petua 1:


Kupas kulit sebiji timun dan kemudian tumbuk / kisar hingga lumat. Bersihkan wajah terlebih dahulu dan lapkan wajah sehingga kering. Selepas itu, pupurkan / tampal kulit timun yang telah ditumbuk tadi pada jerawat yang terdapat di wajah anda. Biarkan ia mengering selama 1/2 jam pada wajah sebelum dicuci dengan air bersih. Petua ini elok jika diamalkan pada setiap hari supaya jerawat yang tumbuh cepat mengering dan tidak meninggalkan bekas.



Petua 2:

Kisar timun dan tapis airnya.Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci dengan air suam.



Petua 3:


Bahan-bahan:

  1. Timun
  2. Setengah ulas bawang putih
  3. kunyit sebesar ibu jari
  4. Sebiji kentang yang bersaiz sederhana
Penyediaan:
Semua bahan diatas diparut/ dikisar dan digaul bersama.

Cara Penggunaan:
Sapukan campuran tadi ke seluruh permukaan wajah sebagai masker. Biarkan masker kering dengan sendiri selama setengah jam. Setelah itu bilas muka dengan air suam dan disusuli dengan air sejuk. Hentikan segera penggunaan jika kulit terasa panas akibat kesan bawang putih.

1 Sharing is Sexy:

Didy,  Sunday, January 17, 2010 4:57:00 PM  

aku suka makn timun jer...

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP